Latin társastánc
Az erőt az életörömöt, a szenvedélyt fejezik ki. A latin táncok nem igényelnek nagy mozgásteret, ezért kis tánctéren remekül lehet táncolni őket. (Kivétel a samba.) A latin táncok legjellegzetesebb mozgásformája a csípőmozgás. A standard táncokhoz képest a kar- és testmozgások kifejezőbbek.
SAMBA
A szó az afrikai "semba" szóból ered, s különféle csípőmozgásokat jelöltek vele. A rabszolga-kereskedés folytán jutottak el az afrikai népi táncok Dél - Amerikába. Az egyik ilyen népi körtánc, a "Samba de moro" tekinthető a mai Samba elődjének. Magával ragadó, közepesen gyors, könnyed, gondtalan tánc, gondoljunk a rio-i karnevál hullámzó vidámságára, kirobbanó életörömére. A Sambában az európai stílusra jellemző, teret betöltő tánc keveredik az afrikai stílus egyhelyben táncolt, "testből áradó" táncával.
RUMBA
A Rumba eredetileg több kubai páros tánc gyűjtőneve volt. A szó jelentése: ünnep és tánc. Testvértánca a XIX. században kialakult Habanera. Mint szalontánc, a 30-as évek Amerikájában, New Yorkban tűnt fel. Az első rumba sláger a "The Peanut Vendor" című dal volt. A Rumba táncos karakterét az erotikus játék, az izzó szerelmi versengés jellemzi. A nemek párbeszédében a nő ingadozik az odaadás és az elutasítás között, a férfi a vonzódás és a függetlenség között.
MAMBO
A Mambo a Rumba jazz-es formája. Ritmusa eltér a Rumbától. A Mambo továbbfejlődött formája a Cha - cha - cha. A Contradanza spanyol szó a XVII. században érkezett Kubába, és ott Danza-ként (nemzeti tánc) lett ismert.
Ez a Danza - Haiti rabszolga-zenével keveredve Cinquillo - előkészítette a terepet a Mambonak. Maga a Mambo szó Voodoo (Haiti / afrikai) kapcsolattal bír, így nevezik Haitin a Voodoo papnőket. Mindazonáltal Afrikában a Mambo szó énekkart jelent. Kongóban a Mambo szó egy altatódalra vagy megszentelt dalra utal és a Congo steppel azonosítják. Más vélemények szerint a kubai cukorvágók szlengjében annyit tesz "Rázd meg!".
CHA - CHA - CHA
A Cha - cha - cha egy mesterségesen létrehozott tánc, a Rumba és Mambo egyik változata. Úgy, mint a Mambo, a cha - cha - cha is egy zenei forma is. A tánc először Észak - Amerikát hódította meg, ahol az ötvenes évek elején a legkedveltebb divattánccá vált. Sikere a mai napig töretlen, a legkedveltebb táncok közé tartozik. A zene gyors, temperamentumos, kacér, szemtelen, szaggatott. A táncosok is vidáman, játékosan flörtölnek egymással. A Cha - cha - cha sosem komoly, mindig csintalan, szemtelen, pajkos.
PASO DOBLE
Spanyol eredetű tánc, melyet mars zenére táncoltak. Spanyolországban ezt a táncot nem táncolták tánctermekben, inkább csak színpadon. A Paso Doble mai formája Franciaországban alakult ki, ahol először főleg táncművészek táncolták színpadon. Méltóságos, fennhéjazó, lendületes, energikus, kemény, mars-szerű. A Paso Doble táncos jellegét a bikaviadal-motívum határozza meg. A férfitól, mint a torreádortól elvárják a csaknem elbizakodott büszkeséget, a merész elszántságot és az eleganciát. A tánchoz nagy fegyelem, ünnepélyes méltóság, tűz és elfojtott önuralom szükséges.
JIVE
A Jive ma nemzetközileg elfogadott elnevezése annak a táncnak, amelynek sokféle, egymással rokonságban álló afro-amerikai elődje volt. Ezekhez tartoztak a harmincas évek elején a Lindy Hop, a Blues és a Swing, a negyvenes években a Boogie, a Jitterbug és a Bebop, az ötvenes években a Rock'n'Roll. Ezekre a táncformákra jellemző volt, s még ma is az, a táncra ösztöntő zene, amely ritmikus hangsúlyozásával bűvöletébe vont és von fiatalt és időset egyaránt.
A jive a fenti táncok szalonképes formája, melyet angol tánctanárok hoztak létre, lassabb zenét és elegánsabb, de mégis élénk, mozgalmas mozdulatokat használva.
SAMBA
A szó az afrikai "semba" szóból ered, s különféle csípőmozgásokat jelöltek vele. A rabszolga-kereskedés folytán jutottak el az afrikai népi táncok Dél - Amerikába. Az egyik ilyen népi körtánc, a "Samba de moro" tekinthető a mai Samba elődjének. Magával ragadó, közepesen gyors, könnyed, gondtalan tánc, gondoljunk a rio-i karnevál hullámzó vidámságára, kirobbanó életörömére. A Sambában az európai stílusra jellemző, teret betöltő tánc keveredik az afrikai stílus egyhelyben táncolt, "testből áradó" táncával.
RUMBA
A Rumba eredetileg több kubai páros tánc gyűjtőneve volt. A szó jelentése: ünnep és tánc. Testvértánca a XIX. században kialakult Habanera. Mint szalontánc, a 30-as évek Amerikájában, New Yorkban tűnt fel. Az első rumba sláger a "The Peanut Vendor" című dal volt. A Rumba táncos karakterét az erotikus játék, az izzó szerelmi versengés jellemzi. A nemek párbeszédében a nő ingadozik az odaadás és az elutasítás között, a férfi a vonzódás és a függetlenség között.
MAMBO
A Mambo a Rumba jazz-es formája. Ritmusa eltér a Rumbától. A Mambo továbbfejlődött formája a Cha - cha - cha. A Contradanza spanyol szó a XVII. században érkezett Kubába, és ott Danza-ként (nemzeti tánc) lett ismert.
Ez a Danza - Haiti rabszolga-zenével keveredve Cinquillo - előkészítette a terepet a Mambonak. Maga a Mambo szó Voodoo (Haiti / afrikai) kapcsolattal bír, így nevezik Haitin a Voodoo papnőket. Mindazonáltal Afrikában a Mambo szó énekkart jelent. Kongóban a Mambo szó egy altatódalra vagy megszentelt dalra utal és a Congo steppel azonosítják. Más vélemények szerint a kubai cukorvágók szlengjében annyit tesz "Rázd meg!".
CHA - CHA - CHA
A Cha - cha - cha egy mesterségesen létrehozott tánc, a Rumba és Mambo egyik változata. Úgy, mint a Mambo, a cha - cha - cha is egy zenei forma is. A tánc először Észak - Amerikát hódította meg, ahol az ötvenes évek elején a legkedveltebb divattánccá vált. Sikere a mai napig töretlen, a legkedveltebb táncok közé tartozik. A zene gyors, temperamentumos, kacér, szemtelen, szaggatott. A táncosok is vidáman, játékosan flörtölnek egymással. A Cha - cha - cha sosem komoly, mindig csintalan, szemtelen, pajkos.
PASO DOBLE
Spanyol eredetű tánc, melyet mars zenére táncoltak. Spanyolországban ezt a táncot nem táncolták tánctermekben, inkább csak színpadon. A Paso Doble mai formája Franciaországban alakult ki, ahol először főleg táncművészek táncolták színpadon. Méltóságos, fennhéjazó, lendületes, energikus, kemény, mars-szerű. A Paso Doble táncos jellegét a bikaviadal-motívum határozza meg. A férfitól, mint a torreádortól elvárják a csaknem elbizakodott büszkeséget, a merész elszántságot és az eleganciát. A tánchoz nagy fegyelem, ünnepélyes méltóság, tűz és elfojtott önuralom szükséges.
JIVE
A Jive ma nemzetközileg elfogadott elnevezése annak a táncnak, amelynek sokféle, egymással rokonságban álló afro-amerikai elődje volt. Ezekhez tartoztak a harmincas évek elején a Lindy Hop, a Blues és a Swing, a negyvenes években a Boogie, a Jitterbug és a Bebop, az ötvenes években a Rock'n'Roll. Ezekre a táncformákra jellemző volt, s még ma is az, a táncra ösztöntő zene, amely ritmikus hangsúlyozásával bűvöletébe vont és von fiatalt és időset egyaránt.
A jive a fenti táncok szalonképes formája, melyet angol tánctanárok hoztak létre, lassabb zenét és elegánsabb, de mégis élénk, mozgalmas mozdulatokat használva.

Ajánlott dal
Ajánlott dal - Cha-cha-cha
Ajánlott dal - Jive
Ajánlott dal - Mambo
Ajánlott dal - Rumba
Ajánlott dal - Samba
Kialakulás
Samba
- 1910-es, 20-as évek (Latin Amerika) - ismeretlen alkotó
- 1910-es évek (Kuba) - ismeretlen alkotó
- 1938 (Kuba) - ismeretlen alkotó
- 1940-es évek vége, 50-es évek eleje (Kuba) - Enrique Jorrin és Pierre Leville
- 1900-as évek (Spanyolország) - ismeretlen alkotó
- 1940-es évek (USA) - ismeretlen alkotó
Jellemzők
- Latin tánc - páros tánc
- Verseny kategória: Versenytánc